Velkommen til å tegne kroki på Ytre.

Oppstart mandag 28.oktober kl 17.00 - 18.30, og i seks uker fremover.

Mange spør oss om det er mulig å komme til kunstskolen og tegne kroki på ettermiddag eller kvelden. Så nå sveiver vi dette i gang. Mandager er kroki-dager for studentene, det er ryddet plass i tegnesalen og våre utrolig dyktige modeller er allerede i byen. Med oppstart klokken 17 tenker vi at tidspunktet kan passe rett etter jobb og skole for mange. I første omgang legger vi opp til seks mandager, frem til og med 2.desember, men vi håper at dette blir en suksess og at vi kan fortsette på nyåret.

Kroki / croquis

Kroki, kommer fra det franske ordet croquis og betyr rask skisse. I tradisjonell sammenheng gjøres dette gjerne med naken modell som står i korte stillinger. Kort betyr her alt fra 10 sekund til tre minutt. Man kan jobbe i det formatet og de teknikker man ønsker. Her er det ingen regler men kullstift og kroki hører på ett eller annet vis sammen.

Målet med å tegne kroki er ikke tegningene i seg selv, men kroki er tegnetrening av beste sort. Man trener opp blikket gjennom å se, hjernen til å gjøre analyser og hånden til å lystre hjernen. Dette er egentlig svært kompliserte kognitive øvelser men siden vi gjør det så raskt får vi ikke tid til å gruble, det er bare å kaste seg uti det. Og det er kanskje her noe av hemmeligheten ligger? Alle som tegner kroki blir blir bedre tegnere.

Kveldskrokien på Ytre er for alle. Selv om vi sitter samlet er dette en høys individuell aktivitet. Alle tegner på sitt nivå og tar det videre derfra. En av våre lærere vil være tilstede og veilede dem som ønsker det. Men det er valgfritt.

Praktisk informasjon

Ytre kunstfagskole ligger på toppen av Hellebakken. Gult trehus. Bruk ringeklokke på høyre side av døra om den er stengt. Tegneøkten starter kl 17.00 presis. Dette vil si at du må komme i god tid før slik du får gjøre deg klar. Kom gjerne 15 minutt før. Det vil ikke være mulig å komme inn i tegnesalen etter at modellen har startet. Dette handler både om at vi viser respekt for personen som står naken i rommet, og om arbeidsro for alle som tegner. Vi tegner i to økter på 35-40 minutt, med en pause mellom.

Ta selv med det tegneutstyret du ønsker å bruke. Skolen har tegnebrett og staffeli, men bruken av staffeli er avhengig av hvor mange mennesker som kommer.

Det koster kr 100 å delta en kveld, og kr 500 for alle seks kveldene. Betaling med vipps.

Du trenger ikke å melde deg på. Det er bare å møte opp, så tar vi det derfra.